IMG_0106

Drumul cu mașina până în Muntenegru, prin Balcani

Îmi doream de mult timp un circuit cu mașina în Balcani. Am tot amânat momentul din cauza/datorită biletelor de avion ieftine din ultima perioadă și a confortului pe care ți-l oferea zborul . Deși experiența unui roadtrip în Balcani este de neînlocuit, un circuit cu mașina nu este atât de accesibil precum pare, mai ales acum, când prețul motorinei și al benzinei a explodat. Vom vedea la final costul total al aventurii. Dar iată-ne ajunși în luna iunie, fără nici un plan de vacanță și cu un dor imens de mare. Biletele de avion s-au scumpit și ele, mai ales de azi pe mâine, așadar s-a decis: un circuit cu mașina de 10 zile în Balcani, cu destinația finală Muntenegru, este cea mai bună variantă!

9 țări, 2300 km, here we come!

Traseul l-am decis în felul următor: Plecăm din București spre Bulgaria pe la Ruse, străbatem Macedonia de Nord (1 noapte in Skopje), apoi Kosovo, Albania și ajungem în Muntenegru unde vom sta 5 nopți.

Din Muntenegru plecăm in Croatia si ne cazăm o noapte in Dubrovnik. Așa era planul inițial, dar ne-a plăcut atât de mult în Dubrovnik încât ne-am hotărât să mai stăm o zi așa că drumul de întoarcere urma să îl facem până la urmă într-o singură zi, plecând din Dubrovnik la prima oră a dimineții, traversând Bosnia & Hertegovina, Serbia și intrând în România prin vama Vidin, după o scurtă traversare a Bulgariei.

Am atașat mai jos traseul planificat de noi, iar despre cât de frumos este în Dubrovnik, am povestit aici.

Drumul de dus: Romania – Bulgaria – Macedonia de Nord – Kosovo – Albania – Muntenegru

Google Maps sugerează un drum de 9 ore până în Skopje, noi am plecat la 9:00 dimineața din București și am ajuns la 17:40 în Skopje, la cazarea noastră. Drumul nu a fost lipsit de peripeții. Drumurile în Bulgaria sunt bune, chiar mai bune decât la noi, mai ales după ce treci de Sofia. Deși șoselele sunt “asezonate” ocazional cu gropi, infrastructura este ok, două benzi pe sens, tuneluri cum noi nu cred că o să avem vreodată, peisaje frumoase, șoferi calmi, ce respectau limitele de viteză. Sincer, cei mai “nerăbdători” șoferi să ajungă la destinație erau chiar compatrioții noștri… 

Drum in Bulgaria

Trecerea din Bulgaria spre Macedonia de Nord am făcut-o pe la Deve Bair. De aici, situația se schimbă puțin. Imediat ce pleci din vamă, situația drumului este dezastruoasă. Acum, în iunie 2022, drumul era decopertat și plin de “cratere”, pe o distanță de aproximativ 5-7 km. Așadar, mergeți cu grijă. Calitatea drumului crește pe măsură ce te apropii de capitala Skopje. Aproape de Skopje, drumul se transformă dintr-un drum european ciuruit de gropi, într-o autostradă ciuruită de gropi. Practic, aceeași situație ca la noi, ceva mai rău. Pentru accesul pe autostradă am plătit de două ori 40 MKD, respectiv 60 MKD. (3,3 RON și 5 RON)

Drum in Macedonia de Nord

După ce am înnoptat în Skopje, experiență despre care am scris aici, am plecat la prima oră a dimineții spre Kosovo. Ei bine, Kosovo a fost cea mai mare surpriză a vacanței. Spre rușinea mea, în mintea mea, Kosovo încă era o țară care răzbea să șteargă efectele războiului. Mare mi-a fost mirarea să găsim o infrastructură modernă, parcuri industriale imense, ansambluri rezidențiale cochete, un parc auto nou, branduri internaționale, oameni săritori, șamd. Spre deosebire de Macedonia de Nord, Kosovo părea o țară “pusă la punct”, ceva mai occidentală. Tot drumul prin Kosovo s-a desfășurat pe un drum cu două benzi, țiplă. La intrarea în Kosovo, trebuie achiziționată asigurarea mașinii. Cea mai ieftină variantă este cea de 15 euro. 

Vama din Kosovo
Drum in Kosovo
In apropiere de Pristina

Din Kosovo am plecat spre Albania, prin vama Morine-Vermice. Drumurile prin Albania sunt exact ca la noi, șoferii la fel. Inițial mi s-a părut că au un mod mai agresiv de condus decât noi, dar cred că doar mă obișnuisem cu stilul mai lent din celelalte țări. 

Albania am tranzitat-o la un moment dat pe autostradă, acces pentru care am plătit 5 euro. Profitați de prețurile mici din Albania și faceți un popas. Am plătit pentru un cappuccino, un caffe latte și două pahare cu apă 9 RON. (aproximativ 220 Albanian LEKA)

Intrarea în Albania

Albania am părăsit-o pe la granița Muriqan – Sukobin. Aici timpul de așteptare a fost cel mai lung, de aproximativ o oră.  Odată ce intri în Muntenegru, deja simți sentimentul de vacanță și briza mării te îmbie. Denivelările din asfalt nu mai contează, drumurile înguste imediat de după graniță devin și ele plăcute. La modul general, drumurile din Muntenegru sunt ok, cu mici scăpări, dar vibe-ul de vacanță își pune amprenta, condusul devine o plăcere, iar peisajele de vis.

Drumul de intors: Croatia – Bosnia și Herțegovina – Serbia – Romania

La întoarcere, am părăsit Dubrovnik-ul la ora 5 dimineața. Drumul prin Bosnia a fost relativ liber și s-a desfășurat în mare parte prin munți. Așadar, pregătiți-vă de serpentine și peisaje montane. În caz că vă opriți la popasuri și benzinării, mâinile vor fi cheia comunicării, engleză nu prea vorbește nimeni. 

În Bosnia și Herțegovina nu am plătit nici o taxă de drum, însă la intrarea în Serbia, imediat ce am trecut de granița Vardiste, am plătit 190 SRD (8 RON), taxa de intrare în Parcul Național. La fel ca în Bosnia, și în Serbia drumul se desfășoară prin munți, așadar sper că sunteți iubitori de serpentine și viraje strânse. 

Am intrat în România pe la Vidin. Aici am fost în dubii puțin în ceea ce privește vama de intrare în țară. Intrarea pe la Vidin presupunea să străbatem Bulgaria pe o porțiune de 60 km, așadar trebuia să achiziționăm din nou vigneta bulgărească.

Dacă ne continuam drumul prin Serbia, spre Drobeta, ocoleam aproximativ 90 de km si adăugam o oră de condus la traseul nostru, dar scăpam de plata vignetei.

Am decis așadar să achiziționăm vigneta și am intrat în țară, pe la Vidin, undeva la ora 18 seara. 

Recomandări:

  • În principiu, pentru nici una din țările tranzitate de noi (Macedonia de Nord, Kosovo, Albania, Muntenegru, Croația, Bosnia și Herțegovina și Serbia) nu ai nevoie de pașaport, ci doar de cartea de identitate. Însă, pentru Kosovo, aș recomanda pașaportul. Pe site-ul MAE este precizat că “În situația în care funcționarii de la punctele de frontieră refuză să permită intrarea în Kosovo pe baza cărții de identitate, cetățenii români sunt sfătuiți să semnaleze imediat situația Biroului de Legătură al României la Priștina.”, probabil din cauza unor incidente din trecut…
  • Printați-vă asigurarea mașinii. Majoritatea asigurărilor acoperă țările din Balcani, mai puțin Kosovo. În Kosovo veți plăti la vamă 15 euro pentru asigurarea mașinii/
  • Verificați online prețurile la benzină/motorină, astfel vă puteți orienta unde să alimentați pe drum pentru a economisi bani. În iunie 2022, în afară de Albania, prețul benzinei și al motorinei era mai mic în orice altă țară din traseul nostru, față de prețul din Romania. Cel mai ieftin a fost în Bosnia și Herțegovina.
  • Să aveți bani pe mai multe tipuri de card. Eu am avut la mine Revolut și ING. Uneori nu funcționa unul, alteori nu funcționa celălalt, alteori trebuia să insist și abia la a doua încercare funcționa plata. 
  • Pentru plata taxelor de autostradă, a podurilor și a asigurărilor am folosit mereu cardul. În țările pe care le-am tranzitat nu am avut bani cash, am folosit mereu cardul. Singura țară în care am scos bani de la ATM a fost Muntenegru, doar pentru tips-uri și diverse suveniruri stradale. 
  • În ceea ce privește poliția, pot spune că toți au fost prietenoși cu turiștii și vechea practică de care auzisem, cum că vor încerca să profite de noi, nu s-a aplicat. Am fost oprită de poliție în Macedonia de Nord, unde spre rușinea mea depășisem viteza în localitate și am primit doar un avertisment. În Croatia, la plecarea cu noaptea în cap, am fost opriți pentru un control de rutină, dar până să scot actele din torpedou, ne-au mulțumit și ne-au urat drum bun. În Bosnia și Herțegovina am văzut cele mai multe mașini de poliție pe drumuri, ne-au și tras pe dreapta la un moment dat, dar imediat după, ne-au făcut semn să plecăm. (cred că din diferențelor lingvistice despre care vă povesteam mai devreme)

Cost total drum:

Consumul mediu după cele 10 zile a fost 6.7.

Cost total benzină 2300 km: 154 litri

Alte taxe

Trecere pod Ruse: 15 RON (3 EUR)

Vigneta Bulgaria dus 26 RON (10 BGN)

Taxe autostradă Macedonia: 5 RON și 3.3 RON (40 MKD și 60 MKD) și 35 EUR o bieletă antiruliu schimbată în Muntenegru, în cazul nostru 🙂

Asigurare Kosovo 75 RON (15 EUR)

Taxă autostradă Albania 25 RON (5 EUR)

Taxă feribot Muntenegru 22 RON (4.5 EUR)

Taxă Rezervație Naturală Serbia 8.3 RON (190 RSD)

Taxă autostradă Serbia 8.5 RON (200 RSD)

Vigneta Bulgaria întors 26 RON (10 BGN)

Trecere Pod Vidin 30 RON (6 EUR)

În ceea ce privește costurile cu drumul, în iunie 2022, noi am obținut un total de 1544.1 RON.

Ați fost într-un circuit în Balcani? Cum vi s-au părut costurile? Dar drumul?

Mai poți citi și ...

LASA UN COMENTARIU

Caută cazare

Booking.com