WhatsApp Image 2024-01-12 at 13.35.38

Cum am închiriat un camper în Islanda?

Islanda nu era chiar în topul whislist-ului meu de călătorii, dar aurora boreală era, din fericire. Deși aceasta poate fi zărită din mai multe țări situate în nordul Europei, Islanda rămâne cea mai recomandată destinație, așa că ne-am decis să o vizităm în luna Octombrie. Deși scopul călătoriei era aurora boreală, am descoperit în această vacanță o țară mi-nu-na-tă, ca de pe o altă planetă. Despre ce am vizitat în Islanda și despre cât de frumoasă este această insulă, am povestit pe îndelete aici. Să discutăm însă despre cum ne-am decis să închiriem un camper în Islanda și cum am bifat această „dorință” nu chiar accesibilă. Începem cu o scurtă incursiune printre principalele lucruri de lămurit înainte de a ne rezerva vacanța:

Cum ajungi în Islanda?

Pe biletele de avion am plătit 350 RON/persoană, o ofertă destul de bună. Zboruri directe spre Islanda cu plecare din București nu există, așa că am optat pentru un zbor Wizz air, compus din două segmente, rezervate separat, chiar dacă a fost o opțiune riscantă:

București – Londra (Luton) 140 RON/persoană

Londra (Luton) – Islanda 210 RON/persoană

Știam că Islanda este o țară scumpă, chiar cea mai scumpă din Europa, așa că imediat ce ne-am achiziționat biletele de avion am început un research vast despre cum am putea bifa cele mai faimoase atracții turistice în cel mai economic mod.

Unde te cazezi în Islanda? Camper sau hotel?

Odată ce am început să punem pe listă principalele obiective turistice din Islanda ne-am dat seama că sudul insulei este atât de ofertant, încât închirierea unei mașini reprezintă cea mai bună soluție pentru a bifa o mare parte din ele. În plus, șansele de a vedea aurora, creșteau, aceasta fiind vizibilă mai ales în zonele neluminate din afara orașelor.

În cele din urmă ne-am decis, rezervarea unui camper era cea mai potrivită soluție pentru noi: costul închirierii era cam același precum în cazul rezervării unor cazări și a unei mașini, dar în plus puteam campa unde doream (o să discutăm despre asta mai târziu, lucrurile nu stau chiar așa), iar șansele de a prinde aurora erau ceva mai mari.

Prima problemă de care ne-am lovit în procesul rezervării unui camper? Depozitul. Mai toate companiile de rent a car solicitau unul în momentul în care urma să îți ridici mașina de la ei. Sumele de bani blocate pe card, erau diferite de la caz, la caz și mai ales, în funcție de tipul de asigurare ales. Depozitul putea porni chiar și de la 2500 euro, dacă nu alegeai nici un tip de asigurare și putea ajunge la 0 euro, dacă optai pentru asigurarea full. Chiar dacă valoarea depozitului era 0, cardul tot trebuia prezentat la ghișeul de rent a car, pentru a fi preautorizat.

După ce am verificat aproape toate site-urile companiilor de rent a camper din Islanda, ne-am oprit la 2-3 firme cu review-uri ok și tarife mai mici. Printre ei și Lava Campers, firma de la care eram convinși că vom închiria un camper Nissan NV200 cu exorbitanta sumă de 2800 RON, pentru 4 nopți. Era cea mai avantajoasă ofertă la acel moment, tariful incluzând și o asigurare auto, datorită căreia depozitul era 0.

Deși aparent era cea mai ok ofertă raport preț-calitate, ne-am tot fâstâcit și documentat în perioada următoare. Aflasem între timp că în Islanda camparea este interzisă în parcări și locuri publice și că înnoptatul este permis doar în camping-uri, unde tariful pentru două persoane este de aproximativ 100-150 RON, noapte. Excursia noastră fiind planificată pentru luna octombrie, ideea de camper începuse să nu mai îmi surâdă atât de tare, fiind preocupată de idei precum: va fi foarte frig, va trebui să mergem noaptea la toaletă, dacă nu va face față sistemul de încălzire, dacă va ploua și va trebui să stăm doar în mașină, s.a.m.d.

Entuziasmul inițial se stingea pe zi ce trecea. Totul până într-o dimineață când am zărit o reclamă a celor de la IndieCampers pentru o autorulota la prețul de 63 euro/noapte. Bineînțeles că nu acesta era tariful final, dar entuziasmată de „baia în cameră”, spațiul extra, confort, posibilitatea de a ne găti, adică de a economisi niște bani, am început să analizez tot mai mult această ofertă.

De fapt, oferta chiar era reală. Pentru 358 euro (99 euro preparation fee, 71 euro service fee, 189 euro taxa de închiriere) primeai un FIAT Ducato foarte bine mobilat pentru 3 nopți, dar cu un depozit de 2000 euro.

Mda, noi nu doream să lăsăm 2000 de euro depozit, așa că am optat să achiziționăm un tip de asigurare care ne-a micșorat depozitul la 500 euro. Kilometrii planificați de noi pentru cele 4 zile erau aproximativ 1500, așa că am optat pentru opțiunea de kilometri nelimitați. Practic, costul pentru cele 4 zile, 3 nopți ne-a ajuns 650 euro, mai precis 3300 RON, cu 500 RON mai mult decât oferta celor de la Lava Campers. În plus, oferta cuprindea doar 3 nopți de închiriere, nu 4, ca în cazul celor de la Lava, deoarece biroul de închirieri era închis la ora la care ajungeam noi, în jur de 8 seara.

Deși inițial „am pornit” în căutarea celei mai economice variante, toaleta și bucătăria din autorulotă ne-au convins să alegem varianta celor de la IndieCampers. În plus, urma să economisim banii pe mâncare, lucru care s-a și întâmplat.

Transportul în comun în Islanda

Și iată-ne ajunși pe aeroportul Keflavik, situat în apropierea orașului Reykjavik, într-o seară de Octombrie, confruntându-ne cu prima problemă: Cum ajungem la cazarea noastră cu un cost rezonabil? Dacă plănuiești să închiriezi un camper în Islanda, este bine să știi că majoritatea companiilor au programul de lucru până în ora 17:00, iar pentru ridicarea mașinii după ora aceasta, plătești o sumă extra, care de multe ori depășește prețul unei nopți de cazare.

Pentru prima noapte am rezervat o cameră la Bank Guesthouse, situat în apropierea aeroportului, urmând să ne „ridicăm” camperul următoarea zi. Am ales cea mai ieftină variantă de cazare și am plătit 50 euro/noapte.

Mai multe opțiuni de cazare lângă aeroportul din Keflavik găsești aici. Dacă dorești să te cazezi în capitala Islandei, Reykjavik, o mulțime de opțiuni de cazare găsești aici.

La transportul în comun nu stau chiar excelent și mă refer aici la transportul între orașe – aeroport – atracții turistice. Practic puteam opta conform Google pentru autobuzul 55, un taxi sau mersul pe jos o oră și jumătate. Deși inițial doream să luăm autobuzul, nimeni nu a știut să ne zică dacă mai circulă la ora aceea, așa că după o jumătate de oră de așteptare, am plecat pe jos spre cazare. Deși inițial am zis că va fi practic o excursie și că poate vom vedea și aurora boreală, fiind deja beznă, după 20 de minute de mers pe jos, pe marginea unui drum destul de circulat începusem să regret decizia. Numai bine că exact în acel moment a oprit o mașină în dreptul nostru și un nene simpatic ne-a întrebat unde mergem. I-am zis destinația și a zis că ne lasă el, că abia și-a lăsat niște prieteni la aeroport și se întoarce in Reykjavik, iar cazarea noastră este aproape de drumul lui. Inițial am fost puțin reticenți, dar omul ne-a câștigat rapid încrederea. Am glumit, am povestit, iar în cele din urmă am ajuns la destinație și i-am mulțumit de 10 ori, lăsându-i drept răsplată câteva dulciuri achiziționate de pe aeroportul din Luton, pe care le-a acceptat cu greu.

Casa pe roți

Dimineața am pornit tot pe jos spre firma de închirieri pentru a ne lua în primire casa pe roți. Procesul de închiriere a fost rapid, am semnat câteva documente, ne-a fost prezentată autorulota, inclusiv modul în care se conectează la curent, se încarcă rezerva de apă sau se golește toaleta. În plus, cei de acolo au fost super drăguți și ne-au oferit din partea lor kit-ul de bucătărie și lenjeria de pat, pentru care am mai fi plătit în mod normal încă 70 de euro.

Așa cum am menționat mai devreme, camparea în Islanda este interzisă în parcările și locurile publice, lucru subliniat și de cei de la închirieri, insula fiind plină de camping-uri pentru toate buzunarele. Noi am folosit aplicația Park4night unde, pe lângă lista tuturor locurilor de campare din Islanda, cu prețuri, poze și review-uri, am găsit și câteva ponturi de locuri off-camping, iar unul din ele l-am testat chiar în prima seară. Inițial am și avut câțiva vecini, dar dimineața ne-am trezit singuri, iar view-ul era minunat.

În serile următoare am optat să înnoptăm în camping-uri. În medie, prețurile erau cuprinse între 100-200 RON/noapte, în funcție de zonă, obiective turistice și mai ales, dacă dorești să te conectezi la curent, sau nu. Apă potabilă găsiți oriunde, în benzinării, chiar și în parcările publice. Islandezii sunt foarte relaxați și se bazează pe încredere. Plata camping-urilor se face într-un anumit interval orar, sau sub formă de donație, în „cutiuța” de la intrarea în camping. În rest, camping-urile sunt goale, fără angajați, existând intervale fixe de curățenie. În ultima noapte, am campat chiar lângă geysere și nu am reușit să dăm de nimeni până la plecare. Casieria era închisă și ea, nu exista nici o cutie de „donații” deci ne-am ales cu încă o noapte gratuită de cazare.

Așadar, unde am campat?

Hjorleifshofdi – aici am campat în prima noapte, offcamping. Deși am avut emoții, nu ne-a deranjat nimeni. Ni s-au mai alăturat în acea seară încă două cumpere și un autobuz de turiști care așteptau să prindă aurora boreală, dar fără noroc.

Skogafoss Camping – am campat în a doua noapte, cu o vedere superbă către cascada Skogafoss. Aici ni s-a arătat foarte timid aurora boreală, după ce am urcat în miez de noapte pe platoul cascadei.

Geysir Campsite – ultima noapte de campare și cea în care aurora boreală ni s-a arătat în toată splendoarea, la fel, după ce am urcat în vârful dealului din apropiere.

Unde ne aprovizionăm în Islanda?

Înainte de a porni la drum ne-am oprit la cel mai „economic” și recomandat lanț de supermarket-uri din Islanda, numit Bonus. Pe cumpărăturile noastre am plătit în jur de 300 RON, produse care ne-au ajuns până la plecare. Pot spune că în ceea ce privește mâncarea chiar am economisit o mulțime de bani, în condițiile în care o singură masă în Islanda pentru două persoane costă în medie 300 RON. Un alt lanț de magazine recomandat este Kronan.

Dacă doriți să vă bucurați de un pahar de vin seara, este bine să știi că alcool-ul se vinde doar în magazine dedicate, numite „Vinbudin„, iar prețurile sunt pe măsură.

Starea drumurilor și taxele în Islanda

Drumurile în Islanda la modul general sunt foarte bune. Există un drum principal care înconjoară insula, pe alocuri cu două benzi pe sens, dar în mare parte cu o singură bandă. Uneori, drumurile către obiectivele turistice sunt doar pietruite, dar de fiecare dată au fost decente. Nu am plătit nici o taxă extra de drum sau autostradă, precum nici o taxă de parcare. Majoritatea parcărilor sunt publice, gratuite.

Despre traseul nostru în sudul insulei Islanda am povestit pe îndelete, aici. După predarea mașinii, am petrecut o zi în capitala Islandei, Reykjavik, experiență despre care am povestit aici. Câteva recomandări și trucuri de a surprinde aurora boreală am conturat într-un articol aici, sigur te vor ajuta.

Vacanța noastră cu camperul în Islanda rămâne în top 5 experiențe trăite și recomand din tot sufletul să puneți Islanda în lista voastră de călătorii. Această insulă este de o frumusețe aparte, de pe o altă planetă.

Mai poți citi și ...

LASA UN COMENTARIU

Caută cazare

Booking.com